Hoe is het allemaal begonnen? Een vraag die, aangezien hij 20 jaar beslaat, vele antwoorden kan hebben. Marcel Kunneman, oprichter en directeur, begint direct enthousiast te praten.

“In 2000 begonnen ja. In de tijd van guldens en het faxapparaat. E-mail bestond in die tijd al wel, maar was zeker nog niet het voornaamste middel van communicatie. Toen ik begon heb ik de eerste maanden als freelancer vanuit huis gewerkt. Gewoon, met een kaartenbak, telefoon en fax. Iedereen was nog in de ban van de millenniumbug, want alles zou mislopen als op 31 december 1999 de klok 00:00 zou slaan. Niets bleek daar natuurlijk van waar. De opkomst van websites was echter wel zeker het geval, daarom was één van de eerste functies waar ik voor begon te searchen webdesigner. En dan niet volleerde webdesigners, nee, mensen die een profiel hadden die dit zouden kunnen leren. Er moesten klasjes gevuld worden!” aldus Kunneman.

Zoals wel duidelijk wordt uit bovenstaande, we hebben het hier over een heel andere tijd dan nu. Waar we e-mail, Whatsapp en werken vanuit de Cloud ondertussen niet meer kunnen wegdenken uit ons dagelijks werkende leven, is er in 20 jaar veel veranderd. De schrijver van dit stuk was 15 jaar oud toen Kunneman & Vandenbroek Recruitment Solutions opgericht werd. Ondertussen zijn zij specialist op het gebied van werving en selectie in de branches IT & Engineering, Sales & Marketing en Finance & Banking maar destijds dus gestart vanuit een huiskantoortje in Nieuwegein.

Het geluid dat de modem maakte bij inbellen om connectie met het internet te maken kan ik me nog goed herinneren. Een geluid dat denk ik velen van ons binnen deze leeftijdshokjes (20 – 30 jaar, 30 – 40 jaar) nog herinneren. Ook de overgang naar Euro’s staat nog vers in het geheugen (wie kreeg ook het introductiekaartje van de Euro met daarop elke munt?). “We zijn gestart als vof en na korte tijd overgegaan in een bv. Volgens de notaris waren wij één van de eerste bv’s die opgericht werd in het Euro-tijdperk. In eerste instantie werd recruitment vooral als iets gezien dat voor hogere functies was, echt hoger management of directie. Iets in mij had toen al het gevoel dat net zo goed MBO en HBO medewerker functies hier voor in aanmerking kwamen. Toen ik vrij snel na de opstart al 3 functies had ingevuld, bleek mijn vertrouwen terecht en ben ik weinig geweken van het pad dat ik voor ogen had. Geluk had ik wel, als je het geluk wil noemen, met de zakenrelatie die het vertrouwen in mij had om dit bedrijf op te zetten en op het moment van oprichting financieel over de brug kwam. Zo heb ik ook mijn kruiwagen gehad. Hier ben ik altijd dankbaar voor geweest.”

Het eerste ‘echte’ kantoor van Kunneman & Vandenbroek Recruitment Solutions stond in Amersfoort. De focus lag destijds enkel op Finance en Sales functies. Dit vooral gezien de eerdere ervaringen van Marcel Kunneman als Sales Director voor een bedrijf in arbeidsbemiddeling. Hij vervolgt: “Het was best eng, starten met een eigen bedrijf. Ondanks voldoende vertrouwen, van mezelf en sleutelfiguren in mijn omgeving, was het alsnog meer dan spannend. Uiteindelijk blijft het neerkomen voor mij op communicatie: luisteren en praten. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik bij vele klanten van het eerste uur langere tijd heb geleverd. Ook op dit moment zijn wij in de gelukkige positie dat we met de meeste van onze klanten lange relaties hebben die draaien op vertrouwen, communicatie, voor en met elkaar willen werken. Al op jonge leeftijd heb ik geleerd dat met mensen werken in mijn bloed zit. En dat zonder communicatie het volledig verkeerd kan lopen.”

Daarover in het volgende artikel meer. We praten verder over hoe Kunneman & Vandenbroek Recruitment Solutions in de loop der jaren is veranderd, hoe Marcel Kunneman middels zijn ‘dancing shoes’ de man geworden is die hij is en.. véél meer!

TvE-B